Blockbuster

del på:
blockbuster2

Denne artikel er baseret på et samarbejde og artiklen er derfor sponsoreret af den eller de virksomheder, der linkes til.

Det er næsten tyve år siden, at Blockbuster første gang slog dørene op for deres føreste fysiske butik i Danmark. I 1996 overtog den amerikanske gigant en kæde i Danmark og åbnede 29 butikker, og dermed var verdens meste berømte filmudlejningskæde en realitet i de danske byer. I mange år gik det fremragende og mange tusinde film udlejet hver eneste uge og masser af mennesker i butikkerne. Det var dog inden internettets mange muligheder for alvor havde gjort sit indtog.

I takt med at flere og flere begyndte at streame film, og ikke mindst at Netflix slog igennem, blev der færre og færre mennesker i butikkerne, og det blev mere salg af brugte film og spil og søde sager, end filmudlejning der holdt gang i butikkerne. Blockbuster som fysiske butikter gik konkurs for et par år tilbage, men nu er tjenesten tilbage online – i hvert fald af navn.

Hvem står bag Blockbuster.dk?

I USA overtog Dish Network kæden, mens TDC sikrede sig rettighederne til at bruge navnet i Danmark. Det er altså ikke længere Blockbuster, der har meget med tjenesten at gøre, men TDC der står for den del. Det er endnu en gren af TDC’s udlejning af film på nettet, hvor de i forvejen har flere alternativer, men ingen med helt så kendt navn som Blockbuster – verdens engang største spiller på hjemmebiograf markedet.

TDC har nu åbnet Blockbuster.dk op igen, men det er en ny tjeneste, der har set dagens lys. Væk med de fysiske film og ind med stream. På Blockbuster.dk kan man oprette sig som bruger og efterfølgende leje film. I modsætning til en del andre tjenester, så er der ikke noget abonnement på Blockbuster, og der er ikke noget månedligt gebyr, man betaler kun for det man ser. Præcis som det var tilfældet “i gamle dage” i butikkerne, så kan man også leje flere film af gangen og dermed spare penge.

Blockbuster har i lighed med andre udbydere også forskellige priser alt efter klassificeringer og alder på filmene. En premium premierefilm koster eksempelvis 49 kroner, mens den normale pris for en premierefilm er 39 kroner.  Premium katalogfilm koster 29 kroner og standard katalogfilm koster 19 kroner – hvilket er det man førhen kaldte favoritter.

Et klippekort koster 99 kroner, og giver adgang til 3 valgfrie film, hvilket selvsagt kun kan betale sig fra de dyre kategorier. Klippekortet er gyldigt i et år, og med en pris på 33 kroner pr. film er det faktisk i den billige ende i forhold til flere af konkurrenterne.

Ingen airplay

Blockbuster.dk er bestemt ikke nogen fryd for øjet. Desktopversionen er ikke specielt inspirerende, men er dog også i en beta. Den er dog fint overskuelig og der en en fornuftig sektion med inspiration inden for forskellige kategorier med så forskellige emner som DC Comics, Marvel, Olsen Banden, Harry Potter og lignende. Dette ser dog også ud til at være i en beta version. Generelt er det svært at blive inspireret, og tjenesten fungerer bedst, hvis man ved lige hvad men leder efter, og ikke bare vil falde over en tilfældig film.

Tjenesten har ikke airplay, og det er altså ikke muligt at sende til sit tv via AppleTV fra hverken desktop eller mobil, hvilket er et kæmpe minus, men nok også noget der bliver rettet op på sigt. Tjenesten kan bruges på desktop, tablet, smartphone, Playstation og nyere smart TV. Hvis man ønsker at se på sin tablet eller andre mobile devises skal man dog leje filmen på desktop versionen først, før man kan se den på sin enhed. Endnu en ting der forhåbentlig på rettet på længere sigt.

Beta – plads til forbedringer.

Som skrevet tidligere er Blockbuster.dk i skrivende stund i en betaversion, og derfor er der naturligvis masser af mulighed for at der kommer forbedringer på sigt, og skal tjenesten for alvor kunne gøre sig gældende, skal der også gøres meget. I øjeblikket er den nemlig langt fra de bedste af konkurrenterne, og har ikke meget end navnet, der taler for, at man skal bruge det.

Der er i øjeblikket taler mest til Blockbuster.dk’s fordel er muligheden for klippekort, hvor man på den måde kan leje film for 33 kroner stykker, hvilket er en lavere pris end de fleste konkurrenter.

Facebook Kommentarer

kommentarer

del på:

Smid en kommentar